Byg en DCC++ basestation
Placeret påSoftware til installation af basestation
Download basestationens software fra GitHub-depot (Gå til "Klon eller download" og klik på "Download ZIP"). Denne ZIP-fil indeholder en mappe ved navn BaseStation master, der indeholder DCCpp_Uno. Du skal placere denne mappe i biblioteksmappen i din Arduino IDE-installation. Normalt er dette inde C:\Users\
Åbn nu Arduino IDE (hvis du allerede havde den åben, bliver du nødt til at genstarte den) og gå til Filer -> Eksempler -> DCCpp_Uno. Ved at klikke på dette åbnes et nyt vindue med flere filer. Åbn nu filen Konfig.h. Der skal du indtaste de korrekte indstillinger for din hardware. Her er der to hovedmuligheder:
- MOTOR_SHIELD_TYPE: Angiver hvilken motorskærm du bruger. Indtast "0", hvis du bruger Arduino Motor Shield, eller "1", hvis du bruger Pololu motorskjoldet.
- COMM_TYPE: Angiver, hvilken kommunikationsmåde du bruger. Med Arduino Uno kan du kun bruge "0", eller seriel kommunikation. Men hvis du bruger en Arduino Mega og har et Arduino Ethernet/SD Card Shield monteret på den, kan du også vælge "1" for at bruge den til kommunikation.
Når du har udfyldt disse muligheder korrekt, kan du uploade softwaren. Sørg for, at du har valgt den korrekte korttype og COM-port under "Værktøjer".
controller software
Den nemmeste måde at styre basestationen på er via DCC++ controller. For at bruge dette skal du forarbejdning har installeret. Da det ikke er særlig kompliceret at installere Processing, vil jeg ikke komme ind på det. For at bruge controlleren skal du selvfølgelig downloade den først. Dette kan gøres igen på lagersiden under Klon eller Download -> Download ZIP. Denne ZIP-fil indeholder en mappe kaldet Controller-master, der indeholder DCCpp_Controller. I den mappe kan du åbne filen DCCpp_Controller.pde med Processing.
Når du åbner dette, skal resten af filerne automatisk åbne i det samme vindue. Naviger til controllerConfig.pde og gå til linje 298. Her ser du hvordan "førerhusene" er defineret. Der er 7 førerhuse indstillet som standard, med numrene 2004, 622, 8601, 54, 1202 og 1506. Numrene dine lokomotiver/dekodere har er sandsynligvis forskellige. Du kan derfor ændre nummerets næstsidste parameter. For eksempel, hvis du vil ændre førerhus 2004 til førerhus 30, skal du gøre følgende:
Du vil se, at du ikke behøver at ændre navnet på variablen, "cab2004". Kun den næstsidste parameter.
Nedenfor vil du også se et par linjer, hvor funktionerne af et lokomotiv er defineret.
I mit tilfælde er "Baglygten" faktisk et blinklys på toppen, så jeg erstatter det med "Advarselslys". Det skal du selvfølgelig selv prøve.
Fra linje 375 er layoutet defineret. Fordi måden at ændre dette på er meget forskellig fra person til person, vil jeg ikke gå yderligere i detaljer her. Med lidt programmeringserfaring burde dette virke: du kan også se, hvordan Track-objekterne fungerer i dTracks-filen.
Når du har åbnet programmet (ved at klikke på "play"-knappen øverst til venstre) kan du oprette forbindelse til din basestation ved at trykke på S, derefter Scan og derefter vælge den korrekte port med pilene. Du kan finde alle genveje ved at trykke på H. For at begynde at køre skal du først tænde for strømmen ved at trykke på tænd/sluk-knappen. Du kan derefter klikke på knappen på et lokomotiv og bestemme hastigheden.
Virker det ikke? Tjek siden "Fejlfinding".